Jak wdrożyć sklep internetowy, gdy brakuje Ci kompetencji

Uruchomienie sklepu internetowego w firmie różnej wielkości wymaga szeregu odpowiednich kompetencji. Duże firmy maja łatwiej, ponieważ posiadają budżety, które pozwalają im zatrudnić ecommerce managera (nie zawsze są to osoby z odpowiednią wiedzą). Małe mają zdecydowanie trudniej, bo właściciel jest one man army – ogarnia sklep, it, serwery, obsługę klienta, marketing oraz pakowanie zamówień. Ta druga grupa klientów jest naszym targetem i to właśnie dla niej przygotowaliśmy nasze propozycje kompetencji, które taka firma powinna posiadać. Nie zawsze uda się zatrudnić odpowiednią osobę, także część z tych kompetencji można „kupić” na rynku lub co chyba najlepsze, pracować ze wspólnikiem, który wniesie odpowiednią wiedzę do zespołu founderów.

Kompetencje Strategiczne

Dobra strategia wymaga badania potrzeb klientów, rozpoznania rynku, przygotowania narzędzi analitycznych i głowy otartej na wiele pomysłów. Wiele sklepów działa bez strategii w oparciu o działania ad hoc, które długofalowo nie przynoszą korzyści. Badania można zlecić zewnętrznej firmie lub wynająć specjalistę, który przygotuje odpowiednie dane. Następnie przystapi się do pracy warsztatowej, gdzie wiedza i pomysły są konfrontowane z zasobami i możliwościami firmy. Skutkiem czego jest stworzenie Strategii eCommerce oraz Planu, Kosztorysu i Harmonogramu Wdrożenia.

Kompetencjie IT

Kompetencji IT teoretycznie są proste, bo często świadczy je nam dostawca oprogramowania, ale w praktyce takie podejście rzadko się sprawdza. Duża część naszych klientów, którzy generują największą sprzedaż, część tych kompetencji posiada w swoim zespole.

Potrzebujesz osób, które będą potrafiły przewidywać koszty IT oraz współtworzyć z dostawcą architekturę IT. To klient powinien kreować rozwój swojego sklepu w oparciu o realizację strategi, nowych pomysłów, sytuacji rynkowej i mocno pilnować elementów technicznych oraz kosztów. Brak tej kontroli może doprowadzić do długu technologicznego.

Minimum jakiego potrzebujesz to Product Owner do pracy z zespołem IT. Dobre rozwiązanie to stworzenie wirtualnego zespołu wraz z dostawcą IT. Jeden czy dwóch programistów po Twojej stronie pozwoli kontrolować jakość, realizować pilne zmiany i czuć się bezpiecznie.

Kompetencje Marketingowe

Wymienione wyżej kompetencje w jakimś tam stopniu można wynająć, ale działania marketingowe muszą być prowadzone in house. Żadna agencja nie będzie pracować dla Ciebie na 120%. Rozwój technologii RTB, reMarketingu, Marketing Auto i BigData sprawił, że tradycyjni marketerzy od budowy marki nie potrafią się odnaleźć w nowych wyzwaniach. Nie potrafią zbierać i analizować danych. Oczywiście budowa marki w eCommerce jest szalenie ważna, ale nie wystarczy.

Rozwiązaniem może być zatrudnienie konsultanta, który stworzy podwaliny działań marketingowych eCommerce i pomoże zrekrutować odpowiednią osobę.

Niekiedy rozwiązaniem jest też uruchomienie z agencją współpracy w modelu success-fee. W tym modelu to agencja bierze na siebie strategię, alokację budżetu i bieżącą pracę – angażując się dla uzyskania maksymalnego ROI i będąc wynagradzaną za efekty finansowe.

Kompetencje Logistyczne

Wydawałoby się, że logistyka to core-business firm eCommerce. Nie zawsze jednak na początku drogi jesteście gotowi do podjęcia tego wyzwania. Na rynku istnieje przynajmniej kilka firm, które dostarczają dedykowany outsourcing logistyki dla eCommerce (fulfillment).

W tym wypadku trzeba myśleć kategoriami dobra klienta. Jeśli masz obawy o jakość logistyki własnej, zacznij od sprawdzonych rozwiązań logistycznych i stopniowo migruj know-how do siebie.

Warto pamiętać, że wiele dużych firm podejmuje decyzję strategiczną o zewnętrznym procesie logistycznym. Zdecydowanie zmniejsza to kapitałochłonność przedsięwzięcia. Zewnętrzne firmy pozwolą Ci być na bieżąco z nowymi systemami dostawy i zapewnić klientowi odpowiedni poziom obsługi – często zawierający też call-center, obsługę reklamacji, gwarancji, zwrotów, tworzenie zdjęć i opisów produktów.

Brakuje Ci takich kompetencji? Porozmawiaj z nami jak je zdobyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *