Temat może wydaje się błahy i prosty, ale analizując mniejsze ekomersy w Polsce z łatwością można trafić na sklepy, które nie są w podstawowych elementach dobrze zbudowane do sprzedaży. Polecam zapoznać się z naszymi rekomendacjami i na ich podstawie zrobić sobie szybki audyt swojego sklepu. Czasem prosta zmiana może poprawić użyteczność sklepu i tym samym wpłynąć pozytywnie na współczynnik konwersji. Przecież o to nam wszystkim chodzi, o zwiększanie sprzedaży i zadowolenia użytkowników 🙂

Zanim jednak zaczniemy to jednak warto podkreślić jeszcze raz, że PODSTAWĄ w dzisiejszym mobilnym świecie jest Responsive Web Design. RWD pozwala na dopasowanie się sklepu do urządzenia, na którym jest on wyświetlany. 

Drugim istotnym elementem jest również wybór odpowiedniego silnika e-commerce. Jeżeli w przyszłości będziemy chcieli wdrożyć aplikację mobilną lub rozszerzyć kanały sprzedaży, to platforma e-commerce stanowi do tego bardzo ważny fundament, na którym będziemy budować nasz sukces w internetach. 

W tym artykule skupimy się tylko na elementach kluczowych dla strony głównej, także zaczynamy 🙂

1. Nagłówek sklepu

Nagłówek prosta rzecz, ale czasem jest „przeładowana” zbyt dużą ilością elementów. Elementy z których powinien składać się dobry nagłówek to:

  • logotyp
  • kategorie główne
  • wyszukiwarka
  • twój koszyk w formie prezentacji np. 1 szt., 110 zł
  • zarejestruj się i zaloguj
  • call to action (idź do koszyka)

Przykład: 8a.pl

Nagłówek sklepu internetowego

2. Banner

Przekaz informacji powinien być w przyjemnej dla oka formie graficznej z dobrze widocznym tekstem. Ponad 80% użytkowników klika w banner za zasadzie „pokaż kolejny”, niż używa umieszczonego CTA.

Dobra rada: jeżeli nie potrafisz projektować dobrej jakości bannerów lub nie posiadasz zmysłu graficznego, to proszę zleć to zadanie specjalistom.

Przykład: sugarfree.pl

Banner w sklepie internetowym

3. Okruszki – breadcrumbs

Zastosowanie breadcrumbs jest elementem poprawiającym nawigację użytkownika na sklepie. Widoczna ścieżka pomaga użytkownikowi śledzić swoją aktualną pozycję oraz pomaga szybko wrócić do strony głównej.

Przykład: selfieroom.pl

Breadcrumbs w sklepie internetowym

4. Sekcja produktowa

Sekcja z produktami, która z reguły wyświetla się na stronie głównej, aby zainteresować użytkownika dostępnymi w sklepie produktami. Wystarczy, że pokażemy kilka produktów (8-16) z poniższych działów:

  • Nowości
  • Promocje
  • Wyprzedaże

Dobra rada: nie rób dynamicznego wczytywania kolejnej sekcji produktowej! Pogoń za stopką, może zniechęcić niejednego użytkownika.

5. Tekst pod SEO

Tekst z opisem sklepu, który zawiera odpowiednie słowa kluczowe istotne dla wyszukiwarki Google. Warto go napisać razem ze specjalistą SEO, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.

Przykład: ombre.pl

Słowa kluczowe na homepage

6. Zapis do newslettera

Kluczowy i bardzo ważny element, który pozwala Ci budować bazę subskrybentów. Oprócz miejsca na stronie, zaprojektuj również prosty formularz zapisu oraz wprowadź segmentację bazy na np. „On” i „Ona”, co pozwoli kierować do klienta odpowiedni content.

7. Blog

Blog zawszy był ważny dla wsparcia sprzedaży w e-commerce, także musiał się znaleźć w naszym zestawieniu. Im masz bardziej specyficzny produkt, tym samym możesz budować pozycję eksperta wykorzystując do tego blog i zawarte w nim artykuły.

Przykład: http://8a.pl/8academy/

8. Stopka

To już podstawa i obowiązek. Stopka służy do nawigacji i tym samym powinna umożliwiać użytkownikowi dostęp do wszystkich stron informacyjnych na sklepie. Dobra stopka powinna zawierać następujące elementy:

  • Strony informacyjne w tym regulamin, zwroty i reklamacje, koszty wysyłki, płatności itp
  • Ikony social media
  • Wyraźne dane kontaktowe do sklepu
  • Podpis twórcy: dane agencji/firmy, która tworzyła Twój sklep. Warto się pochwalić dobrym rozwiązaniem 🙂
9. Wsparcie sprzedaży

Dodatkowe narzędzia, które wspomagają kontakt z klientem:

  • Callpage
  • Chat np. Livechat, Intercom
  • Powiadomienia Push – dodatkowe powiadomienia z poziomu przeglądarki
10. Okiena typu Pop-up

Okienka pop-up możemy zastosować na wiele sposób. Najcześciej spotykanym zadaniem takiego okienka jest zbieranie adresów e-mail oraz informowanie o aktualnych promocjach i wyprzedażach. Innym rozwiązaniem może być tak zwany pop-up exit – wyświetlanie okienka w momencie jak użytkownik chce opuścić nasz sklep. W innym wypadku możemy zastosować go jako elementy, który przypomni użytkownikowi po ponowym wejściu do naszego sklepu, że ma produkty w koszyku – coś na zasadzie remarketingu zapomnianego koszyka.

Dobra rada: nie wyświetlajmy okienek w sposób natarczywy, np. w drugiej sekundzie po wejściu klienta do sklepu! Ustal sobie interwał czasowy, w którym okienka będą się pojawiać się użytkownikom.

Przykład: pop-up na sklepie renee.pl

Zapis do newslettera

W kolejnym artykule opiszemy elementy kluczowe dla listy produktów, karty produktu, koszyka oraz całego procesu zakupowego.